Sunday, January 31, 2010

Takkan Melayu Hilang??

Tanpa disedari, hak melayu semakin terhakis sedikit demi sedikit. Kepada mereka yang menyedari, Alhamdulillah..kepada mereka yang masih berangan dengan diri sendiri like the world revolves around them, which most of us Malays did, it is such a waste and pathetic. Some might think, ini isu lapuk yang sengaja digemburkan untuk mendapatkan perhatian. Yeah, i must admit, it is lapuk. Since the early existence of Hang Tuah, until Dr. Mahathir era, up to today, it is still being the headlines. Why? Coz it doesn’t get any better.

Ketuanan Melayu semakin tidak dihormati dan diperleceh even daripada orang Melayu yang bijak pandai sendiri. As what Prof Khoo Khay Kim said, ketuanan Melayu adalah lebih berpaksikan kebesaran kuasa Raja-raja Melayu yang wujudnya di tanah ini dengan pengorbanan keturunannya yang membawa kepada pembentukan Negara. Yes, i must admit, some of the royalties didn’t talk and act like one, which is a major shame. Namun, sejarah adalah sesuatu yang membentuk peradaban manusia Malaysia. And it is there for a huge reason.

(But then, according to a personal observation, the Chinese tidak mengiktiraf Prof. Khoo Kay Kim sebagai bangsa mereka dan lebih selesa menggelarnya dari keturunan Baba. Mungkin rasa terancam dengan pengetahuan Prof. Emeritus ini menyerlahkan salasilah pendatang di negara ini?)

other than Malays semakin rancak mencari dan menuntut ‘hak’ mereka, if there’s any. Dari tempat di Universiti, biasiswa, sekolah intergrasi, parti politik, pemilikan tanah, jawatan dalam kerajaan, kedai-kedai di tepi jalan, memiliki nama tuhan yang sama, sehinggalah reservations di spa dan hotel, semuanya dengan rakus mahu dimiliki oleh mereka dan hanya mereka. Malays, for being so menghormati kaum lain dan bertoleransi, willingly giving a way, even try untuk membantu membuka jalan opportunities pada mereka atas nama satu Malaysia, dengan harapan Malays akan lebih bersikap maju ke depan dengan cabaran yang ada. Kesannya? Much to our dismay.

kadangkala jika direnung, amat sedih sebenarnya memikirkan masa depan. Apa yang tinggal kini adalah ‘orang atasan’ yang mampu mengubah sesuatu yang menjaga hak melayu dari dituntut oleh orang yang tidak sepatutnya. Ya, Malays boleh survive dengan titik peluh sendiri, boleh berjaya dalam lapangan yang diceburi, namun, senarai orang paling kaya di Malaysia will never be full of Bin dan Binti.

Its something that Malays believe, i guess. To be happy in the face of this earth dan mencari keredhaan-Nya di akhirat. Being rich is just a bonus. Duit takkan boleh dibawa mati. Namun, sekiranya pentadbiran negara diambil alih, perlembagaan diubah sewenangnya, menyekat kebebasan beragama Islam dan sebagainya, there’s nothing much left on the plate. Perjuangan Belum Berakhir : membuatkan Tun Mahathir menitiskan airmata perjuangan ketika membacanya – hanya kepada mereka yang mahu berfikir.

Yeah, go ahead and left this blog. Pretend you never read it. forget about it if you may. But this is the fact that will come back and slap you right in front of your face sooner or later. Kita memang mudah lupa.

1 comment: